Forskningen til BBC viser at hele 94% hører på podkast samtidig som de gjør noe annet. I motsetning til TV, som konsumeres i passiv tilstand i sofaen, lytter folk på podcast mens de går tur med hunden, rydder, lager mat eller tar seg av klesvasken. Hjernemålingene til BBC viser at hjernen er mye mer aktiv når kroppen er aktiv. Den aktive podkast-hjernen tar til seg informasjon, og husker bedre, enn den passive TV-hjernen. 

Lytterne engasjerer seg i det kommersielle innholdet i branded podkast

Forskningen til BBC viser at lytterne av branded podkast har 16% høyere engasjement, og 12% høyere minnekoding av det kommersielle innholdet, enn resten av innholdet i podkasten.  

Podkastlytting er intimt og rett i øret, og podkaster er ofte personlige og «skravlete». I tillegg er hjernen allerede aktivert fordi kroppen er i bevegelse når man hører podkast. Dette skaper et særegent miljø der lytteren er spesielt mottagelig for kommersielle budskap. BBC har vist at eksponering i branded podkast gir flere positive effekter for merkevaren.